Kun mies
ei mahda itselleen mitään
Matti Mäkelä: Tämä ei ole
taidetta. Tabujen rikkominen kissantaposta mustaan marsalkkaan. Siltala 2016.
Matti
Mäkelä teki viime vuonna väitöskirjan Kun
häpeästä tuli kunniaa ja provokaatio (Joensuun yliopisto 2016). Kirjasta
julkaistiin loppuvuodesta myös populaariversio Tämä ei ole taidetta. Aihe on kiinnostava, tärkeä ja nykyään varsin
ajankohtainen.
Mäkelän
suurin ansio lienee se, että hän on kaivanut moraalikriittisen näkökulman esiin
naftaliinista ja päivittänyt sitä. Hän on paneutunut teoreettiseen
lähdemateriaaliinsa ja esittää paljon hyviä kysymyksiä. Kunpa olisi vain
pidättäytynyt itse vastaamasta niihin.
Mäkelän
tekstissä puhuu nimittäin kaksi Mäkelää. Se toinen on avoimella löytöretkellä aineistonsa
kanssa, ja se toinen on se örähtelevä ja provokatiivinen besserwisser, johon
olemme tottuneet. Jälkimmäinen pilaa sen toisen äänen. Tämä Mäkelä istuu pilven
reunalla tarkkaillen maailmaa ja tietäen kaiken laukomalla absoluuttiselta totuudelta
tuntuvia väitelauseita, jotka usein ovat joko epätosia tai -kiinnostavia – tai kuin
keskinkertaisia aforismeja: ”Taideteosta tehtäessä sen tarkoitusta ei voi
miettiä tai siitä tulee huono taideteos.” Joskus näin varmaan on, joskus taas
ei, mutta Mäkelä tietää, ettei koskaan.
Vastaavasti
Mäkelän kommentit kuvataidemaailmasta (Teemu
Mäen ”Kissantappovideo” ja Ulla Karttusen Neitsythuorakirkko)
paljastavat sen, miten vähän hän sitä tuntee. Pysyessään varsinaisessa
lähdemateriaalissaan, hän tuo esiin kiinnostavia seikkoja ja osaa eritellä ja
jäsennellä mahdollisia moraalikriittisiä tulokulmia hedelmällisesti, mutta
hakeutuessaan sitten yleispätevyyttä esittäviin johtopäätelmiinsä hän ajautuu karille:
”Yhtä selvää on, taiteen lukutavasta riippumatta, että on sadoittain
taiteilijoita, jotka miettivät kuumeisesti, miten rikkoa tabuja rikkomatta
itseään.” Jokainen taidemaailmassa työtään tekevä ja taiteilijoita runsaasti
tunteva tietää, että tämä on halpaa populismia, joka ei pidä paikkaansa. Tällaisesta
huomauttaminen saattaa äkkipäätä tuntua pikkumaiselta, mutta näin ei ole. Kirja
on täynnä tällaisia yleistyksiä ja siksi jopa vaarallinen. Aihetta
tuntemattomalle lukijalle siinä puhuu ikään kuin tutkija, joka esimerkkiensä kautta päätyy näennäisen
loogisiin ja siten uskottaviin lopputulemiin. Näin ei kuitenkaan ole: tutkija
antaakin toiselle kirjoittajaminälleen vallan päätyä vain provokatiivisiin
heittoihin. Siinä mielessä Tämä ei ole
taidetta on tutkimuksellisesti kelvoton. Epäilenkin väitöskirjan olevan
vain miehisen riitin – samanlaisen kuin vanhoilla äijillä, jotka
pakkomielteenomaisesti haluavat juosta vielä maratonin.
Tekstissä
on vielä kolmaskin Mäkelä, joka pilaa sen lopullisesti. Pikkumainen ja kade
taiteilijahahmo, joka ei tunne saaneensa jotain tarpeeksi. Hän haluaa
selvästikin kirjoittaa itsensä mukaan joukkoon, yhdeksi kohutaiteilijaksi – tuomalla
vertailumateriaalina varsin näyttävästi esiin esikoisromaaninsa Rakkausromaani (2006) saaman
vastaanoton. Piti oikein itsekin ryhtyä empiiriseksi tutkijaksi. Kysyin useammaltakin
kulttuurialan ammattilaiselta, että kuka muistaa Rakkausromaanista nousseen kohun. Ei kukaan.
Aiheita on paljon, miksi jaksetaan käsitellä ja analysoida edelleen kissantappo-aihetta.
VastaaPoistaVaihteeksi lampaantappo.