Lisää rästejä. Tässä maaliskuun kolumnini Kansan Uutisista. Linkkasin sen silloin jo lehden kautta, ja se herätti järkyttävän vilkkaan fb-keskustelun. Nyt se on sitten hillottu blogiinkiin. Didrichsenin taidemuseon näyttely on muuten vielä päällä, aina 28.5. saakka. Joten sinne joukolla!
Kun
isä kuolee juovuksissa
Eduskunnan
sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Kaarina
Dromberg (kok.) ehdotti vuonna 2006, että Suomeen pitäisi laatia
kulttuurikaanon – lista keskeisimmistä suomalaisuutta määrittävistä
taideteoksista. Aloitetta
ei toteutettu, mutta jossain listoja on tehtykin – muun muassa Hollannissa ja
Tanskassa.
Vaikka
virallista kaanonia ei olisikaan, tuottaa tutkimus popularisoivine
yleisesityksineen epävirallisen kaanonin. Aleksis
Kivi, Jean Sibelius ja Akseli Gallen-Kallela ovat lunastaneet
peruuttamattomasti paikkansa.
Taidehistoriassa
on totuttu puhumaan ”Suomen taiteen kultakaudesta”, 1880–1910-lukujen
taiteesta. Tuolloin luotiin kansallinen ilme, jota myös vietiin ulkomaille, muun
muassa Pariisin maailmannäyttelyyn vuonna 1900. Yksi osallistuneista oli Juho Rissanen (1873–1950), joka pokkasi
sieltä pronssimitalin.
Rissanen
on hyvä kaanontaiteilija siksi, että hän tuli rahvaan parista ja oli
suomenkielinen. Hän oli elävää todistusaineistoa suomalaisen kulttuurin mahdollisuuksista
pärjätä eurooppalaisen kulttuurin taistoissa.
Rissasta
pidettiin turmeltumattomana ja aitona, ja sellaisena hänen haluttiin
pysyvänkin. Toivomuksia esitettiin niin Suomessa kuin Ranskassakin. Syynä oli
varmaan se, että Rissasen vähän naivistinenkin realistinen tyyli koettiin omintakeiseksi,
minkä vuoksi hänen ei toivottu jalostavan maalaamistaan valtavirran mukaiseksi.
Kaanonin
taiteilijat saattavat olla katsojalle ongelma. Epävarma voi jopa ahdistua, jos
ei pidä taiteilijasta, joka saa asiantuntijoilta kehuja. Keskustelun
tiimellyksessä saattaa olla vaikea puolustaa omia näkökantojaan. Olen kokenut
tämän useasti, toisinaan myös henkilökohtaisesti.
Isän kuolema, 1902.
Esimerkiksi
Gallen-Kallela ei ole henkilökohtaisesti merkinnyt minulle juuri mitään, mutta ymmärrän
hänen suuruuteensa – ymmärrän ja varmaan allekirjoitankin ne perusteet, joilla
häntä voi pitää merkittävänä taidemaalarina. Gallen-Kallela ei kuitenkaan herätä
minussa suuria tunteita, enkä ole koskaan kokenut tarpeelliseksi osallistua keskusteluun
hänen tuotannostaan.
Rissanen
on ollut paljon ongelmallisempi. Pidän nimittäin häntä suorastaan huonona
taidemaalarina. Tämä varmistui viimeistään vuonna 1998, jolloin Ateneumissa oli
laaja Rissasen näyttely. Muistan kuinka väkipakolla yritin löytää ne syyt,
miksi hän on niin arvostettu. En löytänyt. Rissasen piirustukset ja maalaukset
ovat jähmeitä ja elottomia. Hänen tekniikkansa on melko kömpelöä. Parempia ja
varsinkin ilmeikkäämpiä piirtäjiä löytyy Suomen taiteesta pilvin pimein. Tapa,
jolla hän maalaa, muistuttaa usein keskinkertaista kuvitusta: ensin hän piirtää
jonkun asian ja sitten hän ikään kuin vain värittää sen. Tulos on toisinaan
värityskirjamainen. Sommittelu on usein jännitteetöntä, värien vuoropuhelu usein
latteaa. Jotkut teokset tuovat mieleeni väistämättä Martta Wendelinin kliseiset postikortit. Ja entä sitten Rissasen
viimeiset vuodet Yhdysvalloissa, minne hän muutti sotaa pakoon vuonna 1939?
Miltei kaikki näkemäni siellä maalatut teokset ovat suorastaan karmaisevan
huonoja. Pelkästään niillä ei kaanoniin olisi päästy millään.
Lapsuuden muisto, 1903.
Tällaisin
aatoksin tuli taas mentyä katsomaan Rissasta. Didrichsenin taidemuseossa
Helsingissä on parhaillaan esillä näyttely Juho
Rissanen – Lapsuuden muisto (8.2.–28.5.). Näyttelyn vetonaula on Budapestin
taidemuseosta maalattu isokokoinen akvarelli ja guassi Lapsuuden muisto (1903). Teos on nähty Suomessa Budapestiin
myymisen (1906) jälkeen vain kaksi kertaa: 1935 ja 1998. Se on osa
moniosaiseksi suunniteltua kokonaisuutta, joka jäi lopulta toteuttamatta. Syy
on varmaankin osin aiheen henkilökohtainen vaikeus: se perustuu
omaelämäkerrallisiin tapahtumiin ja kuvaa Rissasen juovuksissa jäälle kuolleen
isän tuontia paareilla kotiin. Näyttelyssä on mukana samanaikaisia muita
teoksia ja ennen kaikkea esitöitä, harjoitelmia ja luonnoksia Lapsuuden muistoon. Yksi näistä on
monelle suomalaiselle tuttu: melko pienikokoinen, nykyään Pohjanmaan museossa
sijaitseva akvarelli Isän kuolema
(1902). Siinä Rissasen isä makaa kuolevana tai kuolleena jäällä viinapullo
kädessään.
Näiden
teosten äärelle oli lopultakin aika mykistävää pysähtyä. Piti istahtaa tuolille
niiden eteen ja yrittää hankkiutua tuohon kuuluisan kontemplaation tilaan –
tilaan jossa esteettissävyisen meditaation kautta ollaan lopulta kohteen kanssa
yhtä, mennään ikään kuin silkan aistikokemuksen tuolle puolen. En ole järin
hengellinen ihminen, mutta kykenen tunnistamaan tällaisen hetken. Sen
rakenneosat voivat varmaankin vaihdella estetiikasta filosofiaan, psykologiaan
ja sosiologiaan liittyvillä alueilla.
Arvostan
Rissasta dokumentaarisena taiteilijana ja uskon, että hänen kansankuvauksensa
on tietyllä tavalla todempaa kuin monen muun kultakauden taiteilijan, jotka
vain kuvittelivat kansan. Dokumentaarisuus antaa oman virityksensä. Hyviä
dokumenttielokuvia katsottuani olen oppinut, että parhaat niistä voivat olla
lumoavaa ja koskettavaa taidetta. Vähän näin kävi nytkin. Tiiviisti
rakennetussa näyttelyssä onnistuin vihdoin näkemään Rissasessa sellaisia
ulottuvuuksia, joiden rinnalla silkka estetiikka ja taidehistoria sekä niiden konventiot
asettuivat taka-alalle. Näyttely on myös hyvä muistutus siitä, että pelkät
teokset ulkoisine ominaisuuksineen eivät useinkaan riitä. Kokemus saattaa
kiinnostavasti katsetta ja ajatusta ohjaavan kontekstin myötä muuttua varsin
vaikuttavaksi ja aivan erilaiseksi. Se voi myös ylittää historiallisuutensa.
Näin teosten myötä leipäjonot, isät kaljabaareissa ja lasten tuskat. Tuli jopa
Markuksen evankeliumi mieleen: ”Köyhät teillä on aina keskuudessanne.”
Tämä on vielä katsastamatta, pitääkin mennä. Rissanen ei ole minuakaan koskaan puhutellut, ehkä nuo Didrichsenin pienet näyttelytilat muuttavat käsitystäni.
VastaaPoistasuosittelen kyllä vakaasti
VastaaPoistaTaiteen katsomisessa kaanonin ja taidehistorian tulokulmasta varmaankin korostuvat ne rakenteet, jotka taiteilijoita ja teoksia luokittelevat. Minusta oli virkistävää lukea kritiikki, joka jollain tasolla ottaa tämän huomioon. Eikö suomalaisen taiteen kanonisointiin riittäisi kaiken valtion tukeman taiteen tunkeminen yksiin kansiin? Rakenteen kuvaamisen kannalta se olisi kaikkein tehokkain tapa näyttää, minkälainen taide täyttää vaatimukset, joita julkinen rahoitus edellyttää taiteelta. Näihin eittämättä kuuluu vähintäänkin rivien välissä leijuva tuoksu siitä, minkälaista suomalaista taiteilijaa ja taidetta annetulla rahasummalla halutaan edistää. Taiteen rahoitus on myös arvovalinta.
VastaaPoista