Rästien purku jatkuu. Tämä juttu julkaistiin jossain taanoisessa Taiteessa viimeisen viiden kuukauden aikana – en löydä sitä nyt pinoistani.
Haluatko
taidemiljonääriksi?
Kiinan kallein elävä
nykytaiteilija on nimeltään?
A: Wang Yidong B: Zeng Fanzhi
C: Liu Ye D: Fang Chuxiong
Vastauksesi on
todennäköisesti väärä tai oikeaan osuessaankin silkka arvaus. Kaverille
kilauttaminenkaan ei todennäköisesti olisi auttanut.
Kolme vuotta
sitten Sotheby’s Hong Kong teki aasialaisen nykytaiteen hintaennätyksen
myymällä Zeng Fanzhin (s. 1964) öljymaalauksen
Pyhä ehtoollinen (2001) 23,3
miljoonalla dollarilla. Ostaja oli yksityiskeräilijä, joka halusi jäädä
nimettömäksi. Kyseessä oleva teos on isokokoinen (220 x 395 cm) pastissi Leonardo da Vincin (1452–1519)
kuuluisasta maalauksesta – raamatulliset henkilöt on vain korvattu kiinalaisten
huivikaulaisten pioneerinuorten karikatyyrihahmoilla. Kulttuurista
appropriaatiota eli omimista, josta viime aikoina on taidemaailmassa niin
paljon puhuttu?
Zeng
Fanzhi on nykyään aasialaisen taidekaupan ehdoton huippunimi. Artpricen 500 maailman kalleimman
taiteilijan vuotuisessa listauksessa 2013/14 hän oli 4. sijalla – hänen
teostensa huutokauppatuotot olivat kaikkineen 59,7 miljoonaa dollaria.
Zeng Fanzhi (s. 1964), Pyhä ehtoollinen, 2001.
Eivät
muutkaan arvaukset olisi olleet huonoja. ”Kiinan johtava realistimaalari” Wang Yidong (s. 1955) oli samalla
listalla sijalla 21. Hänen kallein yksittäinen teoksensa on mennyt 2,2
miljoonalla dollarilla. Liu Yen (s.
1964) useammastakin tyyliteltyjä lapsimaisia naishahmoja sisältävästä ja varsin
viehättävästä teoksesta on maksettuja miljoonahintoja – kallein on mennyt 3,5
miljoonalla eurolla. Länsimainen taiteenharrastaja saattaisi tuomita hänen tuotantonsa
sentimentaaliseksi naivismiksi. Traditionaalisempaa ja konservatiivisempaa
kiinalaista maalausta – jota on lännessäkin tapana arvostaa – edustava Fang Chuxiong (s. 1950) ei ole yksittäisillä
teoksilla päässyt miljoonakastiin, mutta tuottelias taiteilija on yltänyt
huutokauppanoteerauksiensa kokonaistuloksessa jo 7,8, miljoonaan euroon.
Kuuden
muun kalleimman elävän kiinalaistaiteilijan – kaikki miljoonakastissa – nimi on
keskiverrolle suomalaiselle taiteenharrastajalle todennäköisesti yhtä tuttu: He Yiang (s. 1957), Liu Dawei (s. 1945), Liu Wei (s. 1965), Luo Zhongli (s. 1948), Wang
Yidong (s. 1955), Zhou Chunya
(s. 1955).
Edellä
luetellut taiteilijat eivät edusta mitään yhtä tyyliä tai länsikeskeisestä
kansainvälisestä taidemaailmasta niin tuttua hegemonista trendiä. Lista kertoo
pikemminkin taidemaailmassa tapahtuvista pysyvämmistä rakenteellisista
muutoksista. Kiinalainen raha on tullut osaksi taidemaailmaa, ja rahan voimaa
ei tässä tapauksessa ole syytä epäillä.
Kiinalainen
raha tulee muuttamaan taidemaailmaa. Ehkä kaikkein oireellisin tuoreehko
uutinen viime kesältä on se, että kiinalaisraha tuli mukaan myös taidemaailman
taiteen arvoa määrittelevään isoon huutokauppabisnekseen: heinäkuussa
uutisoitiin, että kiinalaisesta Taikang Life Insurancesta tuli Sotheby’sin
suurin yksittäinen osakkeenomistaja 13,5 prosentin osuudella. Firman takana on
58-vuotias liikemies Chen Dongsheng, joka
omien sanojensa mukaan haluaa ”luoda uudelleen kiinalaisen
kulttuuriaristokratian”. Ja jos tämä ei riitä vakuuttamaan uudesta tilanteesta,
on toinen uutinen viime kesältä vakuuttavampi ollessaan silkkaa numeraalista
faktaa: Artpricen mukaan Kiina ohitti
alkuvuodesta Yhdysvallat maailman suurimpana taidemarkkinana. Tämä ei tosin
ollut ensimmäinen kerta, mutta edellisestä kerrasta on kulunut jo viisi vuotta.
Kiinan huutokauppamyynnit lisääntyivät alkuvuodesta 18%, ja sen osuus
kansainvälisistä markkinoista oli 35,5% – Yhdysvaltain osuus oli huomattavasti
pienempi: 26,8%.
Kiina
on vähän kuin Texas: siellä kaikki on isompaa ja kaikkea on enemmän.
Kiinalaisten miljonäärien määräkin on häkellyttävä: eri talouslähteiden
arvioiden mukaan Kiinassa vaikuttaa nykyään yli miljoona dollarimiljonääriä.
Miljardöörejäkin
on vaikuttava määrä: Forbesin
listojen mukaan Kiinassa oli viime vuonna 50 nettoarvoltaan yli miljardin
dollarin ihmistä. Moni näistä harrastaa taidetta ja perustaa myös kokoelmalleen
yksityisen museon. Joillakin on menossa jo toinen. Näin ovat toimineet
businessmiljardööri Liu Yiqian ja
hänen vaimonsa Wang Wei, joiden jo
kansainvälistä mainetta saavuttanut Long Museum (Lohikäärme-museo) toimii
kahdessa toimipisteessä: Long Museum Pudong (2012) ja Long Museum West Bund
(2014). Liu Yiqian herätti viime vuonna huomiota ostamalla Christies’in
huutokaupasta Amedeo Modiglianin
(1884–1920) Lepäävän alastoman
(1917–18) Modiglianin tähänastiseen huikeaan ennätyshintaan 170,4 miljoonalla
dollarilla ja maksamalla ostoksensa ohimennen American Express -kortillaan –
päästen kuulemma samalla toiseenkin ennätysten kirjaan maailmanhistorian
suurimmalla luottokorttiostoksella.
Kuka ihmeessä on Sheikha Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani?
Joillekin taidemaailma on listojen maailmaa.
Taidetta listataan saavutettujen hintojen mukaan. Museoitakin listataan
kävijämäärien osoittaman suosion mukaan. Taidemaailmassa valtaa käyttäviäkin
listataan vallan määrän mukaan. Art
Reviewin auktoriteettina noteeratulla Power
100 -listalla vuoden 2013 ykkönen monille oli varmaankin vähän
yllätyksellinen ollessaan kolminkertaisesti toinen, arabi, muslimi ja nainen: Sheikha
Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al-Thani. Tämä vuonna 1983 syntynyt
moguli on Qatarin kuningashuoneen jäsen – entisen emiirin tytär ja nykyisen
emiirin sisar – ja arkiselta toimeltaan Qatarin museotoimen johtaja. Syy, miksi
hän esiintyy taidevallankäyttäjien listalla, on yksinkertainen: Qatarin jättimäiset
taidemäärärahat, jotka ovat olleet viime vuosina ylittämättömiä. Vuosibudjetti
on arvioitu miljardiksi dollariksi. Jos Al-Mayassa on halunnut jonkun teoksen,
on hän sen myös ostanut – oli kilpailu kuinka kovaa tahansa.
Maailman kolmesta kalleimmasta myydystä teoksesta
kaksi on päätynyt viime vuosina Qatarin holveihin: Paul Gauguinin
(1848–1903) Nafea Faa Ipoipo (1892)
viime vuonna yksityisenä myyntinä noin 300 miljoonalla dollarilla ja Paul
Cézannen (1839–1906) Kortinpelaajat
(1892–93), joka myytin myös yksityisesti Qatariin vuonna 2011 noin 272 miljoonan
dollarin hinnalla.
Paul Cézanne, Kortinpelaajat, 1892–93.
Kiinalaisten lisäksi siis arabeista on tullut
merkittäviä pelureita taidemaailmassa. Se kolmas jäi kuitenkin totuttuun
länteen, kun levy-yhtiömoguli David Geffen myi yhdysvaltalaiselle hedge
fund -bisnesmies Kenneth C. Griffinille (nettoarvo 5,5 miljardia
dollaria) omistamansa Willem de Kooningin (1904–1997) maalauksen Interchange (1955) noin 300 miljoonalla
dollarilla.
Arabien öljyrahan vaikutuksessa taidemaailmaan ei
ole kyse pelkästään Qatarin rikkaasta kuningashuoneesta, vaan paljon
laajemmasta pohjasta, mikä näkyy muun muassa siinä miten kaksi suurinta
huutokauppahuonetta ovat laajentaneet toimintaansa Lähi-itään ja miten myös
johtavat galleriat laajentavat toimintaansa samaan suuntaan. Christie’s on jo
jonkin aikaa järjestänyt huutokauppoja Dubaissa (Yhdistyneet arabiemiirikunnat)
ja näyttelyitä Dohassa (Qatar). Sotheby’s on järjestänyt huutokauppoja Dohassa
vuodesta 2008.
Damien Hirstin (s. 1965) pronsseja Dohassa.
Taiteilijatkin ovat löytäneet uusia
suoramarkkinointikanavia: esimerkiksi Damien Hirst myi Dohaan vuonna
2013 monumentaalisen 14:n pronssiveistoksen sarjan arvioiden mukaan noin 20
miljoonalla dollarilla. Siellä hän piti myös ison retrospektiivisen näyttelyn.
Samoilla apajilla on menestynyt myös vähemmän kaupallisena tunnettu Louise
Bourgeois (1911–2010), jonka Dohaan hankittu ikoninen hämähäkkiveistos Maman (1999) maksoi sekin varmaankin
enemmän kuin 10 miljoonaa dollaria – vaikka onkin ed. 6.
Ja sitten tietenkin emiirikunnista vielä
pinta-alaltaan suurin eli Abu Dhabi, jonne sekä Louvre että Guggenheim ovat
levittämässä toimintaansa – surullinen G-projekti ei tosin ole juurikaan
edennyt, vaan on vieläkin pelkkä monttu hiekassa. Sopimus tehtiin vuonna 2006,
mutta luvattu valmistumisvuosi on siirtynyt hiljalleen: 2011, 2013, 2015, 2017.
Ei taida tuoreinkaan toteutua.
Miksi
rahalla olisi väliä?
Kaunosieluinen taiteenharrastaja voi ajatella, että
eihän rahalla ja taidetta sen voimalla taidetta harrastavalla 1% eliitillä ole
niin väliä. Näin se ei kuitenkaan mene. Raha tulee sisältöihin ja taidemaailman
käytänteisiin monin tavoin. Yksi on tietenkin instituutioiden toiminta. Ennen
oli varmaan aika helppoa poimia rusinoita pullasta ja esittää omavalintaisesti
muuta maailmaa sopivina trendikkäinä annoksina: vuorollaan postsovjeettista
itää, Etelä-Amerikkaa, Kiinaa, Afrikkaa jne. Jatkossa tulemme näkemään
toisenlaisia ratkaisuja. Tuoreena esimerkkinä vaikkapa maineikkaan Pace
Galleryn (New York, London, Beijing) uusi näyttely Beijingissä: Soll LeWitt & Zhang Xiaogang
(28.9.–19.11.).
Yhdysvaltalaisella käsitetaiteellisen minimalismin sankarilla Sol
LeWittillä (1928–2007) ja kohtuullisen nuorella kiinalaisella symbolistilla
ja surrealistilla Zhang Xiaogangilla (s. 1958) ei luulisi olevan yhtään mitään
yhteistä, mutta taidepuheella kaikki onnistuu: Pace on korostanut näitä
yhteyksiä ”installoimalla läpinäkyvän seinän jakamaan taiteilijoiden töitä. Se
luo visuaalisen törmäyksen mutta samalla havainnollistaa harmonisen ja
käsitteellisen rinnakkaiselon.”
Raha muuttaa taidetta. Puhe muuttaa taidetta. Ainakin
tapoja katsoa taidetta. Eikä se välttämättä ole pelkästään huono asia. Katsojakin
joutuu vähintäänkin miettimään sitä, mitä hänelle esitetään ja miksi.
Kirjoittaja ei hänkään muista
suurinta osaa omassa jutussaan mainituista nimistä enää ensi viikolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti