Ja näin saan täyteen rästit Kirkon ja kaupungin osalta. Tässä ainoat tänä vuonna sinne toistaiseksi kirjoittamani kritiikit. Tuulikki Pietilä loppuu tänään, Sepon kokoelma vähän myöhemmin. Eli sinne vain heti äänestyksen jälkeen!
Julkaistuissa jutuissa taisi otsikko vaihtua, mutta en nyt jaksa kaivaa esiin lehden käyttämiä.
Maulla
ja rakkaudella
Miltei jokaisen taidemuseomme selkäranka muodostuu yhdestä tai useammasta yksityiskokoelmasta.
Vaikka taiteenkeräily motiiveineen muuttuu, tuntuu perusrakenne onneksi
säilyvän: keräilijät haluavat lahjoittaa kokoelmansa yhteisen hyvän
käyttövoimaksi.
Tuorein
suurtapahtuma tällä saralla on se, kun kajaanilainen ranskan ja englannin
lehtori Tuomo Seppo (s. 1937)
lahjoitti liki 2000 teoksen kokoelmansa Ateneumin taidemuseolle. Nyt siitä on
esillä ensimmäinen kattaus.
Pentti Kaskipuro (1930–2010): Omenapuu, 1963.
Seppo on
poikkeuksellinen keräilijä: hän ei tule mahtisuvusta tai ole varakas liikemies.
Hän on kerännyt kokoelmansa palkallaan ja joutunut miettimään, että menisikö kahvilan
sijasta kotiin keittämään sumpit.
Kokoelma
on häkellyttävän intiimi ja kaunis. Selitys on osin varmaan se, että Seppo on
muodostanut keskeisten taiteilijoidensa – Ina
Colliander, Reino
Hietanen, Pentti
Kaskipuro, Tapani
Raittila ja Nina Terno
– kanssa pitkät
henkilökohtaiset suhteet ja hankkinut kokoelmaansa sitä kautta outoja helmiä,
muun muassa graafikkona tunnetun Kaskipuron harvinaisia maalauksia.
Hienostuneen
maun ja syvän rakkauden yhdistelmä henkii tässä kokoelmassa aivan
ainutlaatuisella tavalla.
Ei
pelkkä Tuutikki
Taidegraafikko Tuulikki Pietilä
(1917–2009) teki komean uran, ja hänen tuotantonsa käsittää yli 1400 teosta.
Hän testamenttasi kokoelmansa Ateneumille, ja kiitos grafiikan monistettavuuden
lahjoitus käsittää miltei koko Pietilän tuotannon.
Kokoelman
nyt tultua esille on sen uutisointi ollut hieman ärsyttävää. Pietilästä on
puhuttu siten, että hän olisi tunnettu lähinnä Tove Janssonin (1914–2001) elämänkumppanina ja Tuutikin esikuvana.
Näin ei ole.
Tour de France, 1951.
Pietilä
on yksi keskeisimmistä taidegraafikoistamme, ja hänen arvostuksensa on aina
ollut korkealla. Selitys on osin se, että Pietilä ei ole ollut suuren yleisön
rakastama taiteilija vaan pikemminkin ns. taiteilijoiden taiteilija. Tämä taas
selittyy varmaankin sillä, että Pietilä ei luonut mitään tunnistettavaa
tavaramerkkimäistä tyyliä, jota olisi vuodesta toiseen odotettu.
Pietilä
oli utelias kokeilija, joka kävi läpi useita tyylisuuntia ja grafiikan
erilaisia mahdollisuuksia. Hän uudistui ja muuttui koko ajan – joidenkin maulle
ehkä liikaakin.
Olen
nähnyt paljon Pietilän töitä, mutta en koskaan tällä tavalla yhdessä. Kokemus
on tavattoman voimakas. Hänen mestaruutensa näyttäytyy näin arvoisellaan
tavalla.
Tuo Sepon kokoelma oli mykistyttävä, todellakin intiimi.
VastaaPoistaPietilän grafiikat saivat minut -amatöörin- haukkomaan henkeä, niin monipuolisia. Kaupunkilaisena minua viehätti monet kaupunkikuvat. Vähemmän luontoa ja sellaisia maisemia.
Tämä sivupohjasi väritys on myrkkyä silmilleni. Valkoinen teksti mustalla saa näkökentän vilkkumaan aina, kun käyn täällä ja pää tulee kipeäksi.
mä oon tietoinen. oon suunnitellu vaihtoa, mutta pelottaa, että sit vaihdossa tapahtuu jotain dramaattista.
VastaaPoistaRohkeutta!
VastaaPoistaOlen samaa mieltä SusuPetalin kanssa, tätä tekstiä on tuskallista lukea ja kun kuitenkin on pakko!
VastaaPoista