@ JKMM Arkkitehdit ja Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli.
Onko
Kaapelitehdas aito kulttuurikeskittymä?
Istun
Helsingin taidemuseon johtokunnassa ja mietin usein turhautuneena sitä, mitä
tarkoittaa se, että olemme johtosäännön mukaan ”vastuussa kaupungin kuvataidepolitiikasta”.
Informaatiota emme saa. Guggenheim-hankkeen etenemisestä tuli uutisia lähinnä Helsingin Sanomien kautta. Vielä
huonommin on laita Helsingin työväenopiston kuvataideopetuksen ahdingon suhteen
– siitä minulle ovat kertoneet vain satunnaiset löydökset Facebookissa. Jotain valuvikaa tässä lisääntyvän läpinäkyvyyden
kulttuurissa on.
Huhuista
ja käytäväpuheista olen saanut selville, että Tanssin talo -hanke on tunkemassa
työväenopiston kuvataideopetuksen pois Kaapelitehtaalta – siis kaupungin
omistamaa opistoa kaupungin omistaman yhtiön taidekeskittymästä. Vastoin
opiston tahtoa. Korvaavia tiloja kuulemma etsitään.
Työväenopistolla
on ollut toimipiste Kaapelitehtaalla vuodesta 1994. Tilat suunniteltiin ja
remontoitiin opiston käyttöön sopiviksi. Kuvataiteella on käytössään kaksi isoa
luokkaa, joista toinen on kuvanveistoa varten rakennettu erityistila, jollaista
opistolla ei ole muualla. Jos irtisanominen
toteutuu, on vaarassa syntyä tilanne, jossa koko kuvataiteen opetus opistossa
vähenee ja keskusta jää miltei ilman kuvataideopetusta – varsinkin kun
Sörnäisten Hapen tilasta luovutaan keväällä 2017.
Opiston johto ilmoitti
työntekijöille alkusyksystä: ”Tämän
hetkisen vuokranantajan antaman suullisen tiedon perusteella työväenopisto
joutuu siirtymään tiloista pois kesällä 2018 kun [Tanssin taloon liittyvä] rakennushanke
käynnistyy.” Lokakuussa Kaapeli puhuu -tilaisuudessa Kaapelitehtaan
toimitusjohtaja Kai Huotari vetosi
”luottamuksellisiin neuvotteluihin” ja siihen, että ”keskeneräisistä
päätöksistä ei voi vielä puhua”.
Kaapelitehtaan toimintaperiaatteissa painotetaan sitä, että vuokralaisiksi halutaan kulttuurin toimijoita, jotka voivat tehdä yhteistyötä keskenään ja osallistua talon toimintaan. Tämä periaate toteutuu työväenopiston toiminnassa erinomaisesti. On vaikea nähdä, miten esimerkiksi kuntosalityyppiset toimijat täyttäisivät nämä ehdot paremmin ja miten niiden olisi tärkeämpi pysyä Kaapelitehtaalla kuin työväenopiston kaltaisen kulttuurilaitoksen. Ehkä ne ovat vain parempia vuokranmaksajia kuin kaupungin omat toimijat, joilta se ns. toinen käsi on koko ajan viemässä resursseja?
Kaapelitehdas opetuspaikkana ja toimintaympäristönä tuo opiskelijat taiteen keskiöön, mahdollistaa raja-aitojen häivyttämisen ja voi uudelleen määritellä taiteen roolia yhteiskunnassa. Monipuolisine synergiaetuineen Kaapelitehdas on kuvataideopetukselle ihanteellinen ympäristö. Mikä tahansa korvaava ratkaisu tuntuu vain heikentävän tilannetta.
Mistä me kunnallista demokratiaa edustavat luottamushenkilöt puhuisimme, jos emme saisi puhua keskeneräisistä päätöksistä? Ottaisimme vain tahdottomasti vastaan piilossa syntyneen virkamiesvalmistelun tulokset?
Kaapelitehtaan toimintaperiaatteissa painotetaan sitä, että vuokralaisiksi halutaan kulttuurin toimijoita, jotka voivat tehdä yhteistyötä keskenään ja osallistua talon toimintaan. Tämä periaate toteutuu työväenopiston toiminnassa erinomaisesti. On vaikea nähdä, miten esimerkiksi kuntosalityyppiset toimijat täyttäisivät nämä ehdot paremmin ja miten niiden olisi tärkeämpi pysyä Kaapelitehtaalla kuin työväenopiston kaltaisen kulttuurilaitoksen. Ehkä ne ovat vain parempia vuokranmaksajia kuin kaupungin omat toimijat, joilta se ns. toinen käsi on koko ajan viemässä resursseja?
Kaapelitehdas opetuspaikkana ja toimintaympäristönä tuo opiskelijat taiteen keskiöön, mahdollistaa raja-aitojen häivyttämisen ja voi uudelleen määritellä taiteen roolia yhteiskunnassa. Monipuolisine synergiaetuineen Kaapelitehdas on kuvataideopetukselle ihanteellinen ympäristö. Mikä tahansa korvaava ratkaisu tuntuu vain heikentävän tilannetta.
Mistä me kunnallista demokratiaa edustavat luottamushenkilöt puhuisimme, jos emme saisi puhua keskeneräisistä päätöksistä? Ottaisimme vain tahdottomasti vastaan piilossa syntyneen virkamiesvalmistelun tulokset?
Otso
Kantokorpi
taidekriitikko,
Helsingin taidemuseon johtokunnan varapuheenjohtaja (vas.)
On kyllä surkuhupaisaa, että Hesari toimii tietolähteenä. Muistan kyllä omalta työuraltani, että aamuinen lehti kertoi uusista tuulista, joista meillä työntekijöille ei vielä ollut tietoa.
VastaaPoistaMellunmäessa asukastalo Mellarin lopettaessa toimintansa vuoden lopussa, tulevan vanhan ostarin purkamisen takia, mm. työväenopisto menetti siellä taidetilansa.
Toivottavasti Kaapelille ei käy samoin.
Oikeisto määrää, mitä köyhät voi opiskella!
VastaaPoista