Ilman reaaliobjektia
Moscow Conceptualism. Erosion
and After. Toim. Kimmo Sarje. Taideyliopiston Kuvataideakatemia 2016.
Moskovan
konseptualismi on 1970-luvun neuvostopoptaiteen (Sots-Art) jatko. Meillä Suomessa se on suurelle yleisölle tunnettua
lähinnä taiteilijakaksikko Vitaly
Komarin (s. 1944) ja Alexander
Melamidin (s. 1945) töistä. Joillekin on tuttu myös Ilya Kabakov (s. 1933).
Moskovan
konseptualismi on ikään kuin venäläinen vastine länsimaiselle käsitetaiteelle,
jota ainakin pintapuolisesti voisi tarkastella ironian ja absurdiuden tajun
ryydittämänä versiona meidän viileämmästä lähestymistavastamme. Venäläisen
käsitetaiteen yhteiskunnallisuuden aste on monin verroin rajumpi. Eroa kuvaa
osuvasti postmodernin teoreetikon Mikhail
Epsteinin hauska tiivistys: ”Lännessä käsitetaide ’korvaa asian toisella’ –
todellisen objektin sen verbaalilla kuvauksella. Mutta Venäjällä objektia, joka
pitäisi korvata, ei ole olemassa.”
Kuvataideakatemiassa
järjestettiin maaliskuussa 2013 aiheesta symposiumi, jonka esitelmät on nyt
julkaistu kirjana. Mukana oli kolme venäläisen käsitetaiteen ”toisen polven”
taiteilijaa: Yuri Albert, Victor Skersis ja Vadim Zakharov. Suomalaisista puheenvuoroista vastasivat
taiteilija-tutkija Kimmo Sarje sekä
venäläisen kirjallisuuden ja kulttuurin professori Tomi Huttunen.
Venäläisen
nykytaiteen ymmärtäminen ilman sen omapohjaista taustaa on aika vaikeaa. Siksi
tämä pieni kirja on aika tärkeä puheenvuoro. Se on toki
taidehistoriallisestikin tärkeä, ja kyllä siinä onkin vähän sellainen
setämäinen muistelemisen sävy, mutta oleellisempaa varmaankin on sen yllättävä
ajankohtaisuus.
En malta
olla nyt olematta poliittinen ja olla toteamatta, että ajankohtaisuus johtuu
siitä tavallaan samankaltaisesta yhteiskunnallisesta tilanteesta, josta
venäläinen konseptualismi ponnisti. Valheellinen, absurdiutta ja käsittämätöntä
uuskieltä tuottava yhteiskunta on juuri nyt meillä käsissämme – ehdotankin
uutta ismiä: postfaktuaalinen konseptualismi.
Näillä venäläiskollegoilla on tarjota edelleenkin täysin tuoreita ajatuksia
siitä, miten taide ympäröivään yhteiskuntaansa asettuu ja miten se myös esimerkiksi
purkaa diskursseja. Keinovalikoimakin on osittain hyväksi havaittu: muun muassa
appropriaatio, jonka voima on viime aikoina taas tullut todistettua niin
hyvässä kuin pahassakin.
Kirja on
myös tärkeä dokumentti osoittaessaan sen, miten suomalainen taidemaailma on
ollut pitkään monipuolisesti kansainvälisesti verkostoitunutta – toisin kuin esimerkiksi
nykyisessä Guggenheim-keskustelussa usein annetaan ymmärtää. Vasta
venäläistaiteilijoiden teksteistä nyt ymmärsin, miten tärkeä heille oli Pekka Halosen käsitteellisen
neuvostotaidekokoelman esittely Amos Andersonin taidemuseossa vuonna 1990
näyttelyssä Eroosio. Puuhamiehenä
toimi tuolloinkin Sarje. Toinen keskeinen hahmo oli FT Hannu Eerikäinen, joka tässä kirjassa käsittelee artikkelissaan
kiinnostavasti Alexander Slyusarevin
valokuvataidetta. Luulenpa, että tällä kaikella on ollut merkityksensä
Eerikäisen tutkijanuraan ja massiiviseen 1800-sivuiseen väitöskirjaan, jonka
hän itse tiivisti ajatukseen: ”Todellisuutta on vaikea nähdä, helpompaa on sen
kuvitteleminen.”
Voimme vain kuvitella, minkälaisen tausta oli venäläisellä
käsitetaiteella suhteessa sosialistiseen realismiin, joka realismin sijaan oli
jo valmiiksi ideologisesti väritettyä kuvittelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti