Tässä viimeisin Kansan Uutisten kolumnini viime viikolta. Rästit alkavat olla jo kohta hoidettu.
Taidetta
ilman teosta
Iso osa
ystävistäni on taiteilijoita. Aina silloin tällöin huomaan heidän tuskastuvan
jatkuvaan teosten tuottamiseen. Osa heistä kommentoi asiaa ekologiaa ja vähän
sarkastistakin huumoria yhdistellen: ”Pitääkö minun tuottaa joka vuosi tähän
maailmaan lisää teoksia, joita kukaan ei osta ja joita joudun varastoimaan.”
Joskus
vuosituhannen alussa heräsin tähän ongelmaan. Tein satunnaisia haastatteluita
taiteilijoiden vuosittaisesta ahkeruudesta ja ynnäilin lukuja. Päädyin silloin perusteltuun
ja vakavissaan esitettyyn arvioon, että seuraavan kymmenen vuoden aikana
Suomessa valmistetaan noin miljoona taideteosta. Sen jälkeen taiteilijoiden
määrä on lisääntynyt, joten nykyinen arvio olisi vielä suurempi.
Taiteilijoiden
ansaintalogiikka on sellainen, että teoksia tulee tuottaa jatkuvasti – vaikka
suurin osa jäisikin myymättä. Vaikka taide ei juhlapuheissa voisikaan vanheta koskaan,
käytännön elämässä näin tapahtuu. Yleisö janoaa aina uutta ja haluaa
taiteilijan ”uudistuvan”. Vähänkään vanhempia teoksia ei ole juurikaan tapana panna
näytteille – paitsi kulunutta uraa tutkailevissa retrospektiivisissä
näyttelyissä. Vanhoista teoksista tulee joko dokumentteja kulloisenkin ajan
luovuudesta tai sitten kyynisimmässä katsannossa silkkaa ongelmajätettä. Tunnen
paljon taidemaalareita, jotka ovat tuhonneet teoksiaan tai maalanneet vanhan
kankaan päälle uuden teoksen. Tunnen myös kuvanveistäjiä, jotka ovat käyttäneet
vanhan teoksen materiaaleja tai osia uusiin teoksiin.
Jotkut
taiteilijat tekevät teoksia, joista on vaikea eritellä sitä, mikä se
varsinainen teos on. Joskus 1990-luvulla Suomeenkin rantautui ns. yhteisötaide,
minkä myötä teos saattoikin jonkin objektin tai näytteille pantavien esineiden
sijaan olla itse tekemisen prosessi. Yhteisötaidetta alettiin tehdä erilaisissa
”luonnollisissa” yhteisöissä – jäsenten kanssa, jäsenten ehdoilla, yhteisön
jäsenille. Taiteilijoista saattoi tulla ikään kuin tuottajia. Tämä ei ole
sinänsä mikään uusi ilmiö taiteissa: esimerkiksi reggae-musiikissa tuottaja on
jo vähintäänkin 1960-luvulta ollut yksi keskeisistä luovista henkilöistä
musiikin tuotantoprosessissa. Tuottajat tulivat tunnetuksi tunnusomaisista
soundeistaan, toisinaan jopa varsinaisia artisteja maineikkaampina. Elokuvan
historiassakin on nähtävissä tällaisia piirteitä. Krediiteissä kuuluisan
tuottajan nimi saattaa olla isommalla kuin ohjaajan nimi.
***
Kiertelen
usein keskustan ulkopuolisia näyttelytiloja, jotta pysyisin kattavammin ajan
tasalla kaikesta siitä, mitä taiteessa sen ilmeisimmän pintajulkisuuden takana
tapahtuu. Yksi ja itse asiassa varsin hieno näyttelypaikka tehokkaine
betoniseinineen on Vuosaaressa sijaitsevan Helsingin kulttuurikeskuksen
ylläpitämän Vuotalon galleria.
Otto Karvosen (s. 1975) ohjauksella tehty banderolli.
Tuore
käyntini siellä oli hämmentävä. Seinillä ei ollut kuin kaksi seinien kokoon
nähden pientä banderollia, joissa oli erilaisia mietteitä ja iskulauseita.
Viivyin tilassa varmaan kolme minuuttia, missä ajassa pystyin lukemaan kaiken
tekstin, eivätkä mielestäni kökösti toteutetut banderollitkaan tarjonneet
mitään esteettistä nautintoa. Siis huono näyttely?
Ei
tosiaankaan! Kuvataiteilija Otto
Karvosen johdolla toimiva projekti Sea
Change (Vuotalon galleria 7.3.–26.8.) on kolmiosainen prosessiteos, jossa
tutkaillaan pitkässä – noin 20 vuotta kestävässä – remontissa olevan Vuosaaren
tuomia mahdollisia muutoksia ihmisten elämään, heidän odotuksiaan, ennustuksia,
toiveitaan ja unelmiaan.
Maaliskuussa
(’Pysyvä muutos’) Tehtaanpuiston 9-luokkalaisille ja yleisölle on pidetty
banderollityöpajoja. Mukana oli sanankäytön ammattilaisia. Huhtikuussa
(’Muutosleipomo’) galleriaan avautuu ihan oikea leipomo, jossa kehitellään
ehdotuksia Vuosaaren omaksi kaupunginosaleiväksi. Mukana on tietenkin osaavia
leipureita, ensimmäisenä somalitaustainen Nimco
Noor. Toukokuussa (’Hevosen mittakaava’) päävieraat ovatkin hevosia. Ihmisistä ja hevosista koostuva yksikkö testaa ympäristön
soveltuvuutta laiduntamiseen ja yhdessä liikkumiseen. Hevosten erityisosaaminen
laiduntajina luo hyvän pohjan arvioida kaavasuunnitelmien ekologista toimivuutta.
Yksikössä toimii Karvosen lisäksi taiteilija Eero Yli-Vakkuri ja ohjaaja Susanna
Airaksinen.
Näyttelyyn liittyvät tapahtumat ja
työpajat keskittyvät siis maalis–toukokuun ajalle, jonka jälkeen galleriassa on
elokuulle saakka nähtävillä niissä syntyneitä teoksia ja dokumentaatioita.
Niiden ns. esteettisestä onnistumisesta ei juurikaan ole takeita. Sitä
tapahtuu, mitä tapahtuu.
Ammattimaisen
taidekriitikon suhde tällaiseen taiteeseen on vaikea – kerrankin voisi käyttää
oikeasti sanaa ’haastava’. Ei ole mitään objektimaista teosta, jonka
onnistumisen arvioimista voisi yrittää. On vain prosessi, jonka lopullinen kestokin
saattaa olla mitä tahansa. Teos on epäilemättä onnistunut, jos se onnistuu
muuttamaan ihmisten elämää. Mutta miten arvioida sitä? Pitääkö odottaa vuosi–
vaiko pidempäänkin?
Karvonen
itse totesi, että ”päätin kokeilla ihan rennosti
sellaista strategiaa, että alussa ei ole ’mitään’ ja näyttely lähtee siitä
rakentumaan, ennalta kovinkaan tarkasti määrittelemättömiin suuntiin”. Eikä
muita vaihtoehtoja oikeasti olekaan. Jos taiteilijalla olisi ennakoitu
suunnitelma siitä, miltä prosessin pitää näyttää ja mihin mennä, ei mitään
oikeaa prosessia olisikaan.
Minua
lohduttaa kriitikkona kuitenkin se, että osaan kuvitella. Prosessissa on mukana
asukkaita, ja voin kuvitella, että he ryhtyvät miettimään oman kaupunginosansa
tulevaisuutta ja mahdollisuuksia ja omaa rooliaan siinä. Silloin prosessi on
väistämättä onnistunut – näytti se miltä hyvänsä.
Projektissa pohditaan sitä, miltä Vuosaari tulevaisuudessa näyttää. Oikein pisti vihaksi, kun tulin Vuotalon parkkipaikalta ylös. Tältä sen ei ainakaan tulevaisuudessa soisi näyttävän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti