Hiphurraa! Blogi on tämän jutun myötä ajantasainen. Tämä Kultakuumeen kolumnini tuli ulos viime keskiviikkona.
Ajauduin omien mietteitteni myötä pohtimaan lisää asioita. Tajusin jotenkin syvästi, että vaikka identiteettini olisi taidekriitkon, olisi hieman älyllisesti epärehellistä nimittää itseään taidekriitikoksi, koska kritiikki ei muodosta sen paremmin kirjoittamisestani kuin ansionmudostuksestanikaan enää kovin merkittävää osaa. Niinpä päätinkin tänään luopua käyttämästä sitä tittelinäni silloin, kun minua pyydetään johonkin pälättämään ja kysytään, että miten minua pitää tituleerata. Hetken mietin ja soitin ystävälleni Aleksis Salusjärvellekin kysyäkseni konsultaatioapua. Hän käyttää itsestään nykyään titteliä 'kulttuuritoimittaja'. Näin minäkin päätin nyt tästä päivästä alkaen tehdä. Se kuulostaa paremmalta kuin 'kulttuurijournalisti'. Vähän naurattikin, kun mietin Taiken käytäntöä puhua 'taidejournalismista'. "Taidejournalisti Otso Kantokorpi" kuulostaisi tosi koomiselta.
Miksi
taiteista pitäisi puhua?
Monen
ammatin harjoittajat joutuvat silloin tällöin miettimään tekemisensä
perusteita. Moni joutuu kyseenalaistamaan työnsä mielekkyyden tai vaikkapa
hyödyn ihmiskunnalle. Useimmiten omaan leipätyöhönsä kuitenkin tottuu niin
voimakkaasti, ettei filosofisempia kysymyksiä paljoakaan tarvitse miettiä. Esimerkiksi
joukkoliikenteen tarve on itsestäänselvyys, eikä bussikuskilla ole syytä
miettiä sitä, mihin bussikuskeja oikeastaan tarvitaan. Voimme kuitenkin
kuvitella tilanteen, jossa robottiautot tekevät bussikuskit tarpeettomiksi. Automaattinen ohjaus on nimittäin todettu jo 1960-luvun
testeissä ihmiskuskia tarkemmaksi.
Osaan kuvitella sen tunteen, joka
viimeisten palkallisten kuskien parissa tulee vallitsemaan – kaikkine tuskineen
ja haikeuksineen. Osaan kuvitella sen, koska olen omin silmin nähnyt kuolevia
ja sittemmin kokonaan hävinneitä ammatteja. Olen niin vanha, että olen esimerkiksi
nähnyt kirjapainossa latojan työssään. Nuoremmille kuulijoille voin kertoa,
että ennen digitaalista aikaamme latojan tehtävä kirjapainossa oli kopioida painettava
teksti metallikirjaimiksi, joiden avulla teksti voitiin painaa. Ladonta tehtiin
joko käsin tai latomakoneella.
Tätä ei enää ole.
Ennen kaikkea osaan kuvitella
kuolevan ammatin tuottaman tuskan ja haikeuden siksi, että edustan itse
sellaista. Olen ammatiltani taidekriitikko. Niin ainakin sanon, vaikka en
freelance-kirjoittajana tienaakaan vuotuisesta ansiostani varsinaisten
kritiikkien kirjoittamisella kuin ehkä 20 prosenttia – jos sitäkään. Ammattimaisia
taidekriitikoita ei todellisuudessa enää ole. Tiedän olevani lajini viimeisiä.
Kriitikon ammatti on ollut siinä
mielessä poikkeuksellinen, että olen joutunut ammattini hiipumisen myötä
miettimään työni perusteita ehkä normaalia enemmän. Peruskysymys on tietenkin
se, että mihin kritiikkiä ylipäänsä tarvitaan.
Olen pohdinnoissani useimmiten
päätynyt siihen, että mielekkäimmäksi työni koen silloin, kun olen saanut
aikaan keskustelua. Kriitikon työ on ollut usein sitä, että osaa kontekstualisoida
teoksen mielekkäästi – toisinaan jopa sellaisesta näkökulmasta, joka ei
taiteilijalle itselleenkään ole juolahtanut mieleen. Onnistuneella
kontekstualisoinnilla kriitikko tekee tavallaan ehdotuksia siitä, miten teos
voi olla puheenvuoro erilaisissa keskusteluissa. Toisinaan varsin vahva
puheenvuoro.
Nyt kun aika alkaa olla jo
auttamattomasti ohi, olen saanut vahvistusta ajatuksilleni sosiaalisen median
avulla. Vaikka taidekriitikko olisi kuoleva ammattikunta, eivät taidekritiikin
perusteet ole häviämässä. Ei ainakaan keskustelu taiteesta.
Ei ole pitkäkään aika siitä, kun
linkitin erään kritiikkini Facebookiin.
Siitä lähti käyntiin aivan käsittämättömän pitkä keskusteluketju. Tutut ja
vieraat ihmiset kertoivat näyttelykokemuksestaan, kommentoivat toisiaan ja
vertailivat mielipiteitään – osa vähän kiistelikin. Jotkut alkoivat muistella
lapsuutensa ja nuoruutensa taidekokemuksia.
Näin on tapahtunut muutaman kerran.
Sen lisäksi, että olen tuntenut onnistumisen riemua ja tyydytystä työni
mielekkyydestä, olen ainakin oppinut sen, että ihmiset haluavat keskustella
taiteesta.
Miksi taiteesta sitten pitäisi
keskustella? Näyttelyssä kokemus on usein varsin intiimi ja yksityinen, mutta
silti näyttelyissä on hauska käydä toisen ihmisen kanssa ja sitten käydä vaikka
kahvilla jakamassa tuntemuksia. Kirjan lukeminen on sekin varsin yksityistä
puuhaa, joka tapahtuu usein sängyssä ennen nukahtamista. Silti ihmiset
perustavat edelleenkin lukupiirejä, joissa keskustellaan yhteisestä
lukukokemuksesta. Kyse on yhteisöllisestä jakamisesta ja inhimillisestä
vuorovaikutuksesta. Käsittääkseni lukupiirit ovat viime vuosina kasvattaneet
suosiotaan. Näin on käynyt myös runoudelle: mitä vähemmän suuret kustantajat
julkaisevat runokirjoja, sitä enemmän runoja kuulee ääneen luettuna erilaisissa
lavarunotapahtumissa, joita järjestetään ympäri Suomea. Olen itsekin
osallistunut lavarunokilpailuun ja nähnyt sen, miten innokkaasti ravintolan
nuori yleisö haluaa olla mukana sanojen maailmassa – jakamassa hyvinkin intiimejä
runoksi muuntuneita kokemuksia.
Uskaltauduin viime kuussa Tenhon poetry slamissa lavalle. Kuva: Sami Liuhto.
Taiteet tarjoavat epäilemättä hyvän
tekosyyn yhdessä olemiselle. Mutta kyse on vielä paljon enemmästä. Taiteet
käsittelevät usein maailman suurimpia kysymyksiä. Ne tekevät sitä salakavalasti
myös käsitelleessään maailman pienimpiä ja varsin arkisia kysymyksiä. Ne
tarjoavat turvallisen maaperän keskusteluille: omaa elämää voi käsitellä
taiteilijan käyttämään kieleen piiloutuen. Ja seikkailijalle ne tarjoavat onneksi
turvattomankin maaperän: ne voivat rohkaista keskustelemaan jopa kohtuullisen vieraan
ihmisen kanssa sellaisistakin asioista, joita ei ihan noin vain ottaisi esille.
Ammatillista haikeuttani vähentääkin
se, että taiteista puhuminen ei koskaan tule vanhanaikaiseksi.
Itse olen tullut hieman samaan tulokseen, että taide on keskustelua. Kuvataiteessa se tapahtuu teosten keskinäisen vuoropuhelun tai niiden kommenttimaisuuden suhteessa toisiinsa.
VastaaPoistaAika hienostunutta ja hienovivahteikasta verrattuna moneen nykyajan ilmiöön, mutta itse luotan siihen että kyllä taide salaisena ja hienovaraisena vaikuttajana on juuri se, mikä elämässä on oleellista.
Kriitikot ovat oleellinen osa prosessia, jos se tapahtuu avoimelta ja toisiaan ymmärtävältä pohjalta. En ole varma, onko mikään kulttuurialan työ nykyisessä rahaa jumaloivassa, taloususkonnon pilaamassa ilmapiirissä kovin arvostettua, mutta sen arvo nousee sitä mukaa mitä tyhjemmäksi ihmiset elämänsä kokevat. Raha kun on tyhjää täynnä.
Paitsi että se hemmetin vuokra mitää maksaa niinäkin kuukausina, kun keikkaa ei ole.
VastaaPoistaKiitos. Viimeinen kappale tiivistää omatkin ajatukseni taiteesta ja keskustelun merkityksestä. Sellaisetkin, jotka luulevat etteivät muka "ymmärrä taidetta", saadaan keskustelemaan silloin, kun esittää oikeanlaisia kysymyksiä. Kiitos, että olet herättämässä noita kysymyksiä.
VastaaPoista