Ja lisää rästejä. Tässä helmikuun kolumnini Kansan Uutisista. Ajattelemisen aihetta antoi jälleen Poliittisen valokuvan festivaali (PVF).
Voiko
kohta syödä mitään?
Näyttelykokemus
on yksityinen. Jaettunakin keskustelut elävät omaa elämäänsä omassa päässä.
Parhaat kokemukset ovat voimakkaita ja aiheuttavat itsereflektion ryöppyjä, jotka
muuttavat peruuttamattomasti elämän suuntaa. Kyse voi olla abstraktin taiteen
voimasta, joka saa katsomaan maailmaa toisin, tai yhteiskuntakriittisen taiteen
voimasta, joka saa olemaan maailmassa toisin.
Näin
minulle taas kävi tutustuttuani Poliittisen valokuvan festivaalin (PVF)
tämänvuotiseen tarjontaan. Teemana on ruoka.
Aloin
miettiä omaa suhdettani ruokaan ja varsinkin sen poliittisia ulottuvuuksia. Ruoan
politiikka oli minulle pitkään vain pintatasoa. Muistan vieläkin, kuinka
opiskelijapoikana itketin äitiäni, kun hän tarjosi minulle israelilaisia appelsiineja
evääksi: ”Minä en syö palestiinalaislasten verta!”
Nykyään
olen kuusikymppinen äijä. Olen yrittänyt ottaa selvää ruoan laajemmista poliittisista
kytkennöistä vasta kymmenisen vuotta. Tiedon lisääntymisen tuska on myös
konkretisoitunut uudella tavalla. Ikäviä yllätyksiä tulee jatkuvasti.
Olen
tapellut terveyteni kanssa ja olen iloinnut esimerkiksi siitä, että
ruokavaliossani lisääntyneen avokadon pehmeät rasvat ja antioksidantit ovat
minulle tärkeitä monellakin tapaa – muun muassa kohonneen kolesterolini takia.
Kaiken kukkuraksi pidän avokadosta. Mutta mitä nyt? Olen vasta vähän aikaa
sitten tullut tietoiseksi avokadon poliittisista ja ekologisista
ulottuvuuksista. Avokado on ympäristölle haitallinen raaka-aine. Kilon
tuottamiseen tarvitaan noin 1000 litraa vettä
alueilla, jotka kärsivät vesipulasta. Meksikossa tuotetaan nykyisin ns.
veriavokadoja, kun mafia on ottanut haltuunsa tuottavan bisneksen. Siis
boikottiin! Eilen opin, että yhden taatelikilon tuottaminen vaatii peräti 3000
litraa vettä. Siis boikottiin!
Kuva: Henk Wildchut (s. 1967)
/ Maatschap Stroo, Slootdorp, July 2012
Feaces. After three weeks in the Patio module the chicks – now a full
700 grams – are carried by conveyor belt to the ‘ground floor’, where
within three weeks they will grow to 2.5 kilos. After each cycle, the
two levels are washed and disinfected. Once the manure is removed, the
whole is cleaned with a detergent and later thoroughly disinfected with a
sprinkler. The process of cleaning takes three days for the Patio
module and two days for the ground floor.
Olen
oppinut, että valinnoilla on vaikutusta. Samalla on kuitenkin turhauttavaa,
että Nestlé porskuttaa yhä voimallisemmin, vaikka olen yrittänyt boikotoida
sitä jo kymmenisen vuotta. Pikkusievää hifistelyähän se tuntuu olevan: minäkin
vaihdoin lempikivennäisveteni San Pellegrinon georgialaiseen Borjomiin, kun
luin Nestlén ostaneen sen. Olen miettinyt, että pitäisikö nyt paneutua
Etelä-Ossetian ja Abhasian tilanteeseen. Valitsinkohan sittenkään eettisesti
oikein?
Ongelmallista
on se, että ruokateollisuuden ja politiikan välimaasto on yksi lobatuimmista
alueista. Vakuuttavia tutkimuksia puolesta ja vastaan ilmestyy koko ajan, eikä kuluttajan
ole helppoa saada asioihin selvyyttä. Kuka tutkii ja kenen laskuun? Faktoja
voidaan esittää monella tavalla, ja jo pelkästään tilastollisten muuttujien
valinta on täynnään politiikkaa. Tuloksia ei tarvitse edes vääristellä
räikeästi, koska ne saadaan puhumaan halutulla tavalla numeerisina faktoina.
Kuva: Yann Mingard (s. 1973), Courtesy Robert Morat galerie.
Näitä
asioita käsittelee PVF. Vaikka näyttelypaikkoja on kolme – Suomen
valokuvataiteen museo (3.2.–29.4.), Stoa (4.2.–30.3.) ja Virka-galleria
(22.2.–8.5.) – ja niissä runsaasti tilaa, ei tälläkään kattauksella saada
aikaiseksi kuin joitain tulokulmia tähän jättimäiseen ja tulevaisuuteemme liittyvään
problematiikkaan. Festivaali esittelee dokumentaarisen valokuvin vaikutuksia, joita ruoan tuotannolla on ympäristöön, valtasuhteisiin,
talouteen, politiikkaan ja epätasa-arvoiseen varallisuuden jakautumiseen.
Puutarhurivaimoni, joka minua näissä
asioissa opettaa, on korostanut, että perusasioita ja tavoitteita on kaksi: sosiaalinen oikeudenmukaisuus
ja maan hoitaminen ekologisesti kestävästi. Kyse on koko elollisuudesta, johon
liittyy monimuotoisuuden säilyttäminen tuleville sukupolville. Nykymaailmassa
molemmat tavoitteet ovat kaukaisia haaveita, ja täysin päinvastaiset
kehityskulut jylläävät. Tämä koskee myös demokraattista maailmaa, missä
demokratia ei näillä alueilla tunnu toteutuvan. Festivaalin taiteelliset
johtajat Anna-Kaisa Rastenberger ja Sanni Seppo: ”Käytimme festivaalia valmistellessamme työnimeä
’postdemokraattinen ruoka’. Postdemokratia tarkoittaa sitä, että näennäisesti demokraattisissakin
yhteiskunnissa päätöksenteko tapahtuu entistä useammin piilossa, demokraattisen
systeemin ulkopuolella. Tieto päätösten perusteista ei ole äänestäjien tavoitettavissa.
Ruoalle on käynyt samoin.” Näinhän Suomessakin tapahtuu koko ajan.
Festivaalin valokuvaajat esittävät
pahoja kysymyksiä ja havaintoja. Näin argentiinalainen Pablo Ernesto Piovano: ”Jos ruoantuotanto on suuryritysten käsissä,
niiden käsissä on myös terveytemme. Ja jos ne hallitsevat terveyttämme, on
niillä myös vapautemme.” Tähän lisäisin kääntöpuolena vielä kyllä sairauden ja
lääketeollisuuden. Näin sveitsiläinen Yann
Mingard: ”Maailmassa on meneillään kamppailu yhteisestä perinnöstämme:
siemenistä, kasveista, datasta jne. Onko kyseessä yhteinen vai yksityinen omaisuus?”
Kyllä tässä pää pakahtuu. Silti tiedän, että juuri näitä asioita on mietittävä ja ennen kaikkea yritettävä muuttaa paremmaksi, jos haluaa, että jälkeläisillänikin olisi maa, missä ja mistä elää.
Kyllä tässä pää pakahtuu. Silti tiedän, että juuri näitä asioita on mietittävä ja ennen kaikkea yritettävä muuttaa paremmaksi, jos haluaa, että jälkeläisillänikin olisi maa, missä ja mistä elää.
Kuva: Pablo Ernesto Piovano (s. 1981)
/ 11-18-2014, Libero, Province of Entre Ríos.
Marta Elsa Cian (1947). Poultry farmer. In town, they call her “the
masked crazy woman” because every time she leaves her home she has to
wear a protective mask to avoid inhaling the continuous drifts of
agrotoxins sprayed in the vicinity of her house. In 2001, she suffered
exposure to multiple agrochemicals employed in soybean and rice
monoculture crop farming which affected her health causing chronic
respiratory failure, hypertension, neuropathies combined with
hematological and cardiologic symptoms.
Tässä suhteessa festivaali ampuukin
itseään valitettavasti vähän jalkaan. Sillä on vahvoja pedagogisia tavoitteita,
mutta pelkkä shokkiefekti ei riitä. Missä ovat dokumentit vaihtoehdoista,
onnistuneista kehityskuluista, toivoa antavista ideoista? Niitä tarvittaisiin
yhtä kipeästi kuin tietoa siitä, että maailma on paska. Toivottavasti tämä
tulee esiin festivaalin työpajoissa ja tuottaa edes myöhemmin kaipaamiani
tuloksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti